dinsdag 5 december 2017

D66 wil met een gecombineerde lijst deelnemen aan de verkiezingen voor de gemeenteraad.

Het bestuur van D66, afdeling Gemert-Bakel, is besprekingen begonnen met de het bestuur van de politieke groepering Lokale Realisten om met een gecombineerde lijst deel te nemen aan de verkiezingen voor een nieuwe gemeenteraad op 21 maart 2018. Het is bij de verkiezingen in 2018 niet meer mogelijk om met een lijstverbinding te werken. Aangezien het toedelen van restzetels per definitie voordelig is voor de grote partijen, is het idee ontstaan om met een gecombineerde lijst aan de verkiezingen deel te nemen. D66 miste in 2014 op een paar stemmen na een tweede (rest-)zetel.

De keuze voor een combinatielijst is gevallen op de politieke groepering Lokale Realisten. In deze raadsperiode 2014 – 2018 heeft D66 vrijwel steeds dezelfde standpunten ingenomen op essentiĆ«le onderdelen als de Lokale Realisten. Ook in de persoonlijke sfeer zijn de verhoudingen met de Lokale Realisten erg goed te noemen.

De plaatselijk afdeling van D66 heeft zich unaniem uitgesproken om een combinatielijst te vormen met de Lokale Realisten. Toestemming hiervoor is vereist en dus gevraagd aan het landelijke bestuur van D66. In de tussentijd dat de goedkeuring wordt verkregen wordt tezamen met de Lokale Realisten verder gewerkt aan de totstandkoming en samenstelling van de combinatielijst.